Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2025

Για την αστική σήραγγα Υμηττού

 📣Αστική σήραγγα – «Ένα έργο που πλανιέται πάνω από τον Υμηττό».


Πολλή συζήτηση έχει γίνει με αφορμή τη «σκέψη» (γιατί μελέτη δεν υπάρχει ακόμα) για το έργο με την ονομασία «Αστική σήραγγα Ηλιούπολης». Το έργο αυτό απασχολεί δικαίως τις γειτονιές μας, που «βουλιάζουν» καθημερινά από την κίνηση. Μια κατάσταση βέβαια που δεν διαφέρει και πολύ από τις υπόλοιπες γειτονιές της Αθήνας.


Συμφωνούμε όλοι ότι πρέπει άμεσα να παρθούν μέτρα και ουσιαστικές λύσεις στην κυκλοφοριακή συμφόρηση. Η αλήθεια είναι ότι ένα τέτοιο έργο θα μπορούσε να συμβάλει να βελτιωθεί η κατάσταση, αλλά πώς και για ποιο σκοπό θα γίνει; Με τι κριτήριο; Από μόνο του θα μπορεί να λύσει το πρόβλημα;


Σήμερα υπάρχουν όλες οι επιστημονικές προϋποθέσεις ώστε να υπάρξει ολοκληρωμένος σχεδιασμός για το κυκλοφοριακό τοπίο της Αττικής, με γνώμονα την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών, όπως και αυτής για γρήγορη, φθηνή, ασφαλή μετακίνηση και της εύρυθμης κυκλοφοριακής ροής. Ωστόσο, το κριτήριο με το οποίο γίνονται τα έργα και οι μελέτες, είναι στον αντίποδα των λαϊκών αναγκών, γιατί έχει στο επίκεντρο την εξασφάλιση του μέγιστου κέρδους κάθε ομίλου που εμπλέκεται σε αυτά. Γι’ αυτό και έχει αποδειχθεί πολλάκις ότι αυτά τα έργα είναι τουλάχιστον αποσπασματικά και ανακυκλώνουν το πρόβλημα που υποτίθεται πως προορίζονται για να λύσουν.


Δηλαδή πώς μπορεί να λυθεί οριστικά το πρόβλημα αν δεν υπάρξει ένα άλλο συνολικό χωροταξικό σχέδιο σε επίπεδο Αττικής που στο επίκεντρο θα έχει τις λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των ομίλων, την επιδίωξη να αναβαθμιστεί η Αττική σε διαμετακομιστικό κόμβο και τουριστικό προορισμό για έχοντες και κατέχοντες; Αν δεν υπάρξει εκπόνηση συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης για την αποσυμφόρηση των γειτονιών μας με ευθύνη του κράτους στο πλαίσιο της οποίας θα προβλέπεται μια συνολική λύση που δεν θα μεταθέτει τον όγκο κυκλοφορίας από τη μία γειτονιά στην άλλη; Δηλαδή στην Ηλιούπολη αν γίνει το έργο θα σταματήσει η συμφόρηση στους κόμβους και τις διασταυρώσεις της; Στον Βύρωνα θα σταματήσει να «πήζει» η Φορμίωνος; Στου Ζωγράφου θα βρίσκεται καμιά θέση στάθμευσης;


Πώς μπορεί να λυθεί το πρόβλημα  αν δεν διασφαλιστεί η εύκολη πρόσβαση του λαού της Αττικής, σε φθηνές, γρήγορες, ασφαλείς και αναβαθμισμένες συγκοινωνίες;


Πώς μπορεί να λυθεί αν δεν ληφθεί υπόψη η ισόρροπη παρέμβαση του ανθρώπου στο περιβάλλον, και συγκεκριμένα στον Υμηττό, σε έναν από τους λιγοστούς πράσινους πνεύμονες της Αττικής;


Αν δεν απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα τότε θα είναι σαν να θέλουμε να πάμε στη Θεσσαλονίκη μέσω Τρίπολης…


Μόνο ανησυχία προκαλεί η εμπλοκή της Lamda Development στη συζήτηση, έχοντας ως μοναδικό «καημό» για το πώς θα φτάνουν οι εργαζόμενοι και οι επισκέπτες στην τεράστιας έκτασης «περίκλειστη πόλη» των λίγων και «εκλεκτών» στο Ελληνικό.


Γι’ αυτό καθόλου τυχαία, ο Yφυπουργός Yποδομών δήλωσε από τη ΔΕΘ για το συγκεκριμένο έργο πως «Πρέπει να στραφούμε στη λογική των παραχωρήσεων. Δηλαδή πρέπει να μπούμε στη λογική ότι και ο χρήστης θα αναλάβει κάποιο βάρος». Ομολογία δηλαδή για «διόδια», λες και λίγα πληρώνει ο λαός στην Αττική Oδό όπως και στις υπόλοιπες οδικές αρτηρίες της χώρας.


Αυτά είναι παραδείγματα που μαρτυράνε ότι το κριτήριο της επένδυσης, αν και όταν γίνει, θα είναι το κέρδος των κατασκευαστικών εταιριών με ό,τι επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτό στο βουνό μας, στη καθημερινή μετακίνηση των πολιτών και στην τσέπη μας.


Όσοι υποστηρίζουν ότι και τα κέρδη των ομίλων και οι λαϊκές ανάγκες μπορούν να συνυπάρξουν, το λιγότερο που κάνουν είναι να κοροϊδεύουν. Έχει αποδειχθεί με δεκάδες παραδείγματα στην Αττική και σε όλη τη χώρα, ότι οι κυβερνήσεις, όπως και η σημερινή της ΝΔ, οι περιφερειακές και δημοτικές αρχές που γίνονται dealers για τις μπίζνες των ομίλων, ούτε θέλουν ούτε μπορούν να λύσουν τα πραγματικά προβλήματα του λαού και των περιοχών στις οποίες κατοικεί. 


Οι Δήμαρχοι που κινητοποιούνται για το θέμα και σκίζουν τα «ιμάτιά τους» διεκδικώντας απλά και μόνο το να γίνει το έργο της σήραγγας, να έχουν πρόσβαση στις μελέτες και να μην μπουν διόδια, είναι μέρος του προβλήματος.


Γιατί διαχρονικά στηρίζουν την πολιτική που «κοιτά τους δημότες τους στην τσέπη». Γι’ αυτό και προωθούν σε τοπικό επίπεδο την εμπορευματοποίηση σε κάθε πλευρά της ζωής του λαού, την ιδιωτικοποίηση μιας σειράς υπηρεσιών στο όνομα της υποστελέχωσης των Δήμων, δεσμεύονται από τις «δημοσιονομικές αντοχές»,  συμφωνούν ότι οι εργαζόμενοι και οι μισθοί τους είναι «κόστος», προσκυνούν την ανταποδοτικότητα, δηλαδή τα χαράτσια, σε κάθε πλευρά της ζωής στην πόλη με δημοτικά τέλη, τροφεία, κ.ά., αντί να διεκδικήσουν όλα αυτά τα χρήματα που παρακρατούνται κάθε χρόνο από τους Δήμους με ψηφισμένους νόμους όλων των κυβερνήσεων.


Τα παραπάνω δεν είναι άσχετα με το θέμα, καθώς άμα εφαρμόζεις πιστά την κυβερνητική πολιτική τότε δεν μπορείς να οργανώσεις αποτελεσματικό αγώνα ενάντια της, ειδικά για ένα έργο που, το αν και πότε θα προκριθεί, έχει να κάνει με κυβερνητικές επιδιώξεις σε συνάρτηση με τις βλέψεις επιχειρηματικών ομίλων. Άλλωστε, δεν είναι λίγα τα παραδείγματα που για χάρη μιας επένδυσης οι διάφοροι δημαρχαίοι  «χορεύουν στο ταψί».


Αν οι Δήμαρχοι όντως θέλουν να  ζητήσουν κάτι  άμεσα από την κυβέρνηση για να πάρουν «ανάσα οι δημότες», όπως λένε, μπορούν να προτάξουν ένα συνολικό πλαίσιο διεκδικήσεων, ιεραρχώντας τα θέματα  της πολιτικής προστασίας, καθώς είναι γνωστό ότι υπάρχει και στις δικές μας γειτονιές απουσία αντιπλημμυρικών έργων, έργων αντισεισμικής θωράκισης, τη στήριξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας αφού η κατάσταση στα κέντρα υγείας είναι τραγική, μέτρα για τη επισκευή και ανέγερση σχολείων,  την διεκδίκηση για  άμεση απομάκρυνση από το χώρο που βρίσκεται το  ΚΥΤ Ηλιούπολης- Αργυρούπολης, μέτρα για την προστασία του Υμηττού, μέτρα αποσυμφόρησης των γειτονιών, στο πλαίσιο μιας συνολικής κυκλοφοριακής μελέτης.


Αλλά αυτό το κάνουν αγωνιστικές δημοτικές αρχές. Σε αυτούς τους δήμους μπορεί να μην έχουμε τέτοιες αλλά βρίσκεται ενισχυμένη η "Λαϊκή Συσπείρωση" , με αγωνιστές εκλεγμένους στα δημοτικά συμβούλια που αποτελούν τη φωνή του λαού, ενώ θα συνεχίσουν να μπαίνουν μπροστά για να κερδίζει ο λαός καθημερινά ανάσες ανακούφισης, με τη δική του συμμετοχή και διεκδίκηση στις καθημερινές μάχες, Αυτός είναι ο δρόμος για να υπάρξουν θετικές εξελίξεις προς όφελος των λαϊκών αναγκών. Η εμπειρία έχει αποδείξει ότι σωτήρες υπάρχουν μόνο στα παραμύθια και μόνο ο λαός μπορεί να σώσει το λαό, στον αγώνα για μια καλύτερη  ζωή.


Εκλεγμένοι με τη "Λαϊκή Συσπείρωση" στους δήμους Βύρωνα, Ηλιούπολης, Ελληνικού - Αργυρούπολης, Δάφνης-Υμηττού, Αγίου Δημητρίου


🔗